Practica

Practicum  2020

Practicum 06-2020

Young Scientist Glibberig gekleurd ei 3.1/4.3/5.1_NST_06-20-p90

Eierschalen kun je makkelijk een likje verf geven. Maar wist je dat je het ei zelf ook kunt kleuren? Maak snel zo’n gezellig eitje!

Paperclips 4.2/5.1_TKG_29/2_06-20-p06

Proefjes met paperclips.

Vliegende theezakjes 4.2/5.1_TKG_29/2_06-20-p09

Aantonen dat theezakjes kunnen vliegen is natuurlijk al mooi, maar bovendien ondersteunt dit proefje de bewering dat warme lucht opstijgt in koudere lucht. En daar bovenop is het een scheikunde-proefje èn een na- tuurkunde-proefje. Scheikunde vanwege de verbranding, natuurkunde vanwege warmte en luchtdruk. Ideaal dus voor de brugklassen.

  • Meer informatie: www/nvon.tk/theezakje

Stofzuigerkanon 4.2/5.1_TKG_29/2_06-20-p14

Een gewone stofzuiger kun je in een handomdraai veranderen in een luchtdruk-kanon. De projectielen zijn proppen zilverpapier of de plastic ‘eieren’ uit chocoladesurprises.

  • Meer informatie: www.tk/stofzuiger

Leerboeken4.2/5.1_TKG_29/2_06-20-p21

Wat boeken je kunnen leren over gewicht, actie-reactie, wrijving en moment van een kracht.

Telefoon en verpakking 4.2/5.1_TKG_29/2_06-20-p27

Over de isolatie van geluid en EM-straling.

Sokgooien 4.2/5.1_TKG_29/2_06-20-p36

Gooien met gevulde sokken.

Een fluitje van een rietje 4.2/5.1_TKG_29/2_06-20-p36

Een gewoon limonade-rietje kun je met een schaar veranderen in een grappig fluitje. Als
je het rietje korter knipt, verandert bovendien de toonhoogte van het geluid. Een leuk en leerzaam proefje, met één probleem: als je het met een groep kinderen in een lokaal doet wordt je stapeldol van het geluid. Daarom is het een ideaal proefje om leerlingen thuis te laten uitvoeren

  • Meer informatie: www.tk/videofluit

Practicum 05-2020

Young Scientist; Krachtpatsers. 2.2/3.1/5.1_NST_05-20-p90

Lukt het jou om een watermeloen in meerdere stukken te krijgen? Als je een mes pakt, is dat niet zo moeilijk. Maar kan het ook met elastiekjes?

Veilig in tijden van corona 4.3/5.1_NOX_02_05-20-p276

In verband met de mogelijkheid van coronabesmetting worden nu strenge eisen gesteld aan de hygiëne, zoals regelmatig wassen en ontsmetten van handen.
Hierbij het recept voor een effectief werkende handgel die u op eenvoudige wijze zelf kunt maken.

Practicum 04-2020

Young Scientist Flessentrucje 4.2/5.1_NST_04-20-p90

Ga een uitdaging aan met je vrienden: wie krijgt als eerste de kurk weer uit de fles? Met deze truc kun je winnen.

Practicum 03-2020

Young Scientist; Plasgel 3.1/4.3/5.1_NST_03-20-p90

Zonder luiers zouden baby’s (en ouders) een stuk minder vrij rond kunnen bewegen. Hoe kan een luier al de babyplas opvangen?

Practicum 02-2020

 Young Scientist; Groene piepers 3.1/4.3/5.1_NST_02-20-p90

Hou jij van gebakken aardappels, stamppot en patat? Wist je dat de aardappel die je hiervoor gebruikt een beetje giftig kunnen worden? In dit proefje ontdek je hoe

Practicum 01-2020

Young Scientst; Zij kraaltjes pannenkoeken? 1.4/2.8/3.1/4.3/5.1_NST_01-20-p90

In dit proefje vergelijk je niet de smaak van pannenkoeken met die van kraaltjes. Maar wie weet kun je toch een pannenkoek proeven!

 

Practicum  2019

Warme proefjes

In de kou 3.1/4.2/5.1_TKG_24/4_12-19-p28

De winter is een uitstekend moment om simpele proefjes met ijsblokjes uit te voeren. Hier zijn er twee, bij sommigen waarschijnlijk wel bekend. Toch fijn om even op te frissen!

Maak je eigen komeet 4.2/5.1_TKG_24/4_12-19-p22

Kometen zijn op zichzelf al indrukwekkend, maar er zelf een maken is natuurlijk extra leuk. Met eenvoudige materialen kun je in korte tijd een komeet construeren in de klas, iets waar leerlingen al snel van onder de indruk zijn.

NASK in het theater 4.2/5.1_NOX_02_12-19-p560

Er is geen mooier onderwerp om te onderwijzen dan ‘licht’. Er zijn zo veel mooie verschijnselen om te laten zien waarover leerlingen zich kunnen verwonderen. Deze verwondering helpt leerlingen om op basis van nieuwsgierigheid meer te weten te komen over licht. Om deze verwondering op te wekken, gaan de tweedeklassers met ‘nask’ naar het schooltheater, waardoor direct een mooie verbinding met techniek wordt gelegd. En dan te bedenken dat ik dit hele avontuur begon met een vraag naar een natrium gaslamp, omdat de oude kapot was.

Zelf een spectroscoop maken 4.3/5.1_NOX_02_12-19-p562

Vrij eenvoudig practicum in de klas.

Voor de lessen over de samenstelling van licht en de verschillen tussen lichtbronnen, laten we de leerlingen in klas 2 door een zelf- bouwspectroscoop naar het licht van de zon en naar verschillende lampen kijken. Leerlingen in de klas zelf een spectroscoop laten bouwen is vrij eenvoudig. Een bouwtekening tref je aan op de website. Vergroot hem uit op A4 en je hebt een prima hanteerbaar formaat. Plak de bouwtekening bij voorkeur op zwart 200 grams-papier en vouw hem zo dat de zwarte kant dan binnenin zit. Snij de spleet heel zorgvuldig met een scherp mes uit. Voorkom rafeltjes en maak hem zo smal mogelijk, 1 mm voor het beste resultaat.

Alternatieve kleurproeven 3.1/4.3/5.1_NOX_02_12-19-p564

  • Licht en donker.
  • Kleuren zien met een led-strip
  • Met 3D-brilletjes
  • De natriumlamp
  • De allergoedkoopste spectroscoop
  • ’Kleurplaten’

Op de NVON website bij NVOX 10 staat het word-document ‘Kleurplaten’ met allerlei kleurrijke afbeeldingen die bij bovenstaande experimenten te gebruiken zijn.

Kleur is behalve fysica ook veel gewaarwording 4.2/5.1_NOX_02_12-19-p 568

Wij nemen kleuren waar als een vorm van bewustwording in onze hersenen ten gevolge van de activering van groepen neuronen. Licht uit onze omgeving wordt door zintuigen verwerkt en doorgegeven aan de hersenen waar wij kleuren gewaarworden. Wij moeten ons ervan bewust zijn dat kleur geen deel uitmaakt van de fysische theorie van licht!

NASK in het theater 4.2/5.1_NOX_02_12-19-p560

Er is geen mooier onderwerp om te onderwijzen dan ‘licht’. Er zijn zo veel mooie verschijnselen om te laten zien waarover leerlingen zich kunnen verwonderen. Deze verwondering helpt leerlingen om op basis van nieuwsgierigheid meer te weten te komen over licht. Om deze verwondering op te wekken, gaan de tweedeklassers met ‘nask’ naar het schooltheater, waardoor direct een mooie verbinding met techniek wordt gelegd. En dan te bedenken dat ik dit hele avontuur begon met een vraag naar een natrium gaslamp, omdat de oude kapot was.

Warme proefjes

In de kou 3.1/4.2/5.1_TKG_24/4_12-19-p28

De winter is een uitstekend moment om simpele proefjes met ijsblokjes uit te voeren. Hier zijn er twee, bij sommigen waarschijnlijk wel bekend. Toch fijn om even op te frissen!

  • Condenswater uit zoutwater
  • Gevoelstemperatuur

Young Scientist 3.1/5.1_NST_12-19-p90

Zelfgemaakte raket.

De lancering van een raket is een spectaculair. Dat kun je zelf meemaken. En daar hoef je niet eens astronaut voor te zijn.

Young Scientist; stromend ijs 4.2/5.1_NST_11-19-p90

Met dit proefje kun je binnen een paar seconden ijs uit een flesje laten stromen. Zo kun je spannende ijssculpturen maken.

Demo’s met niks 10 – Nogmaals een glas water 5.1_NOX_02_11-19-p490

Neem na de pauze twee glazen en een kan of fles water mee uit de personeelskamer. Verder heb je iets nodig dat drijft, een pingpong bal, of stukjes kurk of piepschuim, of desnoods kleine propjes plastic of zoiets. Zet de glazen op tafel, giet het ene glas vol tot net onder de rand, en het andere tot iets over de rand. Eventueel even mee spelen: kan er nog meer bij? In het eerste geval is het oppervlak hol, het water staat tegen de rand op (figuur 1). Dat is een voorbeeld van ……. adhesie van water en glas, juist. In het tweede geval is het oppervlak bol (figuur 2). Dat is een voorbeeld van …… cohesie van watermoleculen onderling. Die houden elkaar dus goed vast! Hetzelfde zie je in bolle druppels water op de tafel of op een glasplaat.

Young Scientist; Muntje werpen 3.1/4.3/5.1_NST_10-19-p90

Lukt het jou om een muntje te gooien in een eierdopje dat midden in een bak met water staan? Simpel? Echt niet!

Actieve kool 3/5.1_NOX_02_10-19-p416

Active kool maken uit koffieprut.

 Metalen leveren stroom 8/3.1/4.3/5.1_NOX_02_10-19-p419

Een leerling als elektrolyt.

Elk beestje telt 3.1/4.3/5.1_QST­_09-19-p08

Leven er steeds minder insecten in Nederland?

Er lijken steeds minder insecten te zijn. Hoeveel er nog rondvliegen in Nederland, wordt in kaart gebracht met intelligente camera’s. Hoe erg is het als de insecten zouden verdwijnen?(P) Bouwen insecten hotel.

Young Scientist 3.1/4.3/5.1_NST_09-19-p90

Bedriegende doosjes.

Kan je die plaatjes die je brein voor de gek houden? Die zorgen ervoor dat je iets heel anders ziet dan dat er echt te zien is. Je kunt je brein op nog een manier bedriegen.

 

Young Scientist; Een ei petsen tegen gaatjes. 3.1/4.3/5.1_NST_07-19-p106

Door je tanden te poetsen met fluoridepasta kun je voorkomen dat je gaatjes krijgt. In dit proefje zie je hoe dit werkt.

Young Scientist; Stuiterbatterij 2.8/3.1/4.3/5.1_NST_01-19-p90

Soms heb je allerlei batterijen liggen en weet e niet meer welke leeg of vol zijn. Gelukkig kun je dit heel gemakkelijk te weten komen.

Young Scientist; Waterbestendig papier 3.1/5.1_NST_04-19-p90

Is het jou gelukt om papier droog te houden in een bak met water? Met dit trucje gaat het je zeker lukken.

Young Scientist; Zuig een ballon op 4.2/5.1_NST_03-19-p90

Normaal blaas je een ballon op door in de ballon zelf te blazen. Je kunt een ballon ook opblazen door te zuigen. Hoe doe je dat?

Expeditie tandpasta 3.1/4.3/5.1_TKG_24/4_01-19-p12

Wat is er leuker dan een practicum doen? Aan de kant die boeken en leren door te doen. En, leren in de creatieve praktijk van ontwerpers is al helemaal motiverend voor leerlingen!

Young Scientist 3.1/4.3/5.1_NST_02-19-p90

Lichte cola.

Het grote verschil tussen gewone Cola en Cola Light is dat de een wel suiker bevat en de andere niet. Is Cola Light eigenlijk ook lichter dan gewone Cola of heeft de naam “l

Light” daar helemaal niets mee te maken?

Young Scientist’ Een groot kleurenpalet 3.1/4.3/5.1_NST_01-19-p90

Met deze zoete en vrolijke snoepjes kun je een heel mooi kleurpatroon maken. Ondertussen kun je nog wat snoepen ook.

Practicum 2018

Young Scientist; schrijven zonder te spieken 3.1/4.3/5.1_NST_12-18-p91

Waarschijnlijk he je al zo vaak je naam geschreven dat je die ook wel met je ogen dicht kunt opschrijven. Toch? Probeer het maar eens.

 Zo maak je een DNA model 3.1/4.3/5.1_ZZD7_13-18-p18

Als jouw DNA-model af is, ziet het eruit als een gedraaide touwladder. Net als echt DNA! Het is belangrijk om vier verschillende kleuren te gebruiken voor de “traptreden” van de ladder. Elek kleur staat voor één van de vier verschillende chemicaliën. Je gebruikt tape voor de “touwen” aan de zijkant van de ladder. In echt DNA zijn de “touwen” ook een soort chemicaliën.

Zo maak je een regenboogtoren 3.1/4.3/5.1_ZZD_11-18-p20

Wil jij wel wat kleur op je kamer? Maak deze coole regenboogtoren door lichte vloeistoffen heel voorzichtig op zwaardere te stapelen.

Young Scientist; vliegende theezakje 3.1/5.1_NST_11-18-p90

Hoe kan een luchtballon opstijgt? Onderzoek het zelf met een soort mini-luchtballon.

Fantastische fossielen 1.4/5.1_ZZD7_10-18-p18

Het kost een echt fossiel miljoenen jaren om te vormen, maar jij maat ‘m binnen een dag! Begraaf je fossielen in het zand en word een echte fossieljager.

Young Scientist; Appeltaartje zonder appel 4.3/5.1_NST_10-18-p90

In veel soorten voedsel zitten smaakstoffen. Daardoor proef je bijvoorbeeld appel in een koekje terwijl er geen appel in zit. Zo’n appelsmaak is simpel na te maken.

Young Scientist; Opgeblazen gist  4.3/5.1_NST_09-18-p90

Ben jij goed in ballonen opblazen? Nee? Dat geeft niet, want je kunt ballonnen ook op een andere manier met lucht vullen.

Zo maak je een windmeter 3.1/4.3/5.1_ZZD7_09-18-p18

Woei… met deze anemometer meet je de snelheid van de wind! Tel het aantal rondjes dat-ie per minuut maakt op verschillende dagen en plekken en ontdek de magie van de wind.

Een foto zonder camera 3.1/4.3/5.1_ZZD_08-18-p18

Je camera vergeten? Geen probleem. Voor deze zonneprint heb je die helemaal niet nodig. Gebruik voorwerpen die (bijna) plat zijn, zoals bladeren, veren of schelpen. Je legt ze vast met de zon en een vleugje chemische magie!

Young Scientist; Muzikale beweging 4.2/5.1_NST_07-18-p90

  • Niet alleen mensen dansen door muziek. Je kunt ook voorwerpen laten bewegen op muziek.

Zo maak je een stalactiet 4.2/5.1_ZZD_07-18-p18

  • In grotten hangen prachtige, glinsterende kristalstrucuren aan het plafond: stalactieten. Deze zijn duizenden jaren oud, maar met een weekje geduld maak jij er zelf een!

Een caleidoscoop 1/4.2/5.1_ZZD7_06-18-p18

  • Ervaar duizelingwekkende kleuren, vormen en patronen met je eigen caleidoscoop! Deze caleidoscoop van een lege keukenrol, een plastic mapje en een handjevol doorzichtige kralen.

Uitgedraaid 3.1/5.1_TKG_24/4_06-18-p27

  • Vanuit een simpele basis kun je eenvoudig zelf een meer geavanceerde variant van een vliegtuig ontwerpen.
  • Meer informatie: nvon.tk/vliegtuig

 Zonne-oven maken 2.8/3.1/4.3/5.1_TKG_24/4_06-18-p30

 Solar-catamaran 3.1/4.3/5.1_TKG_24/4_06-18-p30

  • Monteer een zonnecel, een motor en propeller op twee PET-lessen en je catamaran in klaar.
  • Meer informatie: nvon.tk/catamaran

Zonnebrand Testen 3.1/4.3/5.1_TKG_24/4_06-18-p31

  • Met dit proefje laat je op een eenvoudige manier zien hoe zonnebrand werkt.
  • Meer informatie: nvon.tk/zonnebrand

 Altijd uit 3.1/4.3/5.1_TKG_24/4_06-18-p33

  • Een “useless machine” dat uitgaat als je het aanzet.
  • Meer informatie: nvon.tk/altijduit

Dit is een eitje 4.3/5.1_NST_06-18-p90

  • Heb je al een keer geprobeerd om een ei rechtop te zetten zonder dat het breekt? Het lijkt moeilijk, maar hier is een trucje voor.

Een smartphonespeaker 1.4/3.1/4.3/5.1_ZZD_05-18-p16

  • Wil je muziek luisteren, maar heb je geen boxen voor je telefoon? Maak dan deze smartphonespeaker.

Young Scientist; Flessen wolk 3.1/4.2/5.1_NST_05-18-p90

  • Bijna elke dag zijn er wolken hoog in de lucht te zien. Je kunt met dit proefje je eigen wolk maken

Een papieren stuntvliegtuig 3.1/4.2/5.1_ZZD7_04-18-p18

  • Met papier, schaar, liniaal en plakband krijg je de beste vliegmachines. Door goed te vouwen, maak je met dit vliegtuigje gave stunts door de lucht!

Young Scientist; Zoute chips 3.1/4.3/5.1_NOX_02_04-18-p90

  • Misschien krijg je weleens een bakje zoute chips in het weekend. Wat voor invloed heeft zout eigenlijk op je lichaam?

Flipperkast maken 3.1/5.1_NOX_04_04-18-p195

  • Op de CSG De Lage Waard in Papendrecht gaat de toa natuurkunde en techniek met een opdracht voor een eenvoudige flipperkastje naar diverse groepen 8 van de basisschool

Iedereen Frankenstein 1/4.3/5.1_NST_03-18-p88

  • Zijn we technologisch monsters aan het creëren die ons straks de baas zijn? Een sciencefiction roman van twee eeuwen oud blijkt nog steeds verrassend actueel te zijn.

Zelf gemaakte prik 4.2/5.1_NST_03-18-p90

  • Houd je veel van prik? Na dit proefje weet je hoe je van elk glas limo iets bruisends kan maken.

 Bouw een unieke zonnetoren 2.8/3.1/4.3/5.1_KHW_03-18-p68

  • Ontdek hoe je met warmte energie op kunt wekken.

Schreeuwsensor 3.1/4.3/5.1_ING­_03-18-p45

  • Dr.Ir. Rof Hut vertelt:
  • De uitvinding die de aandacht trok: een plantreddende sensor die de vochtigheid van potgrond meet en geluid maakt als de grond te droog is. En niet zomaar geluid, maar niet te negeren stemmen van bekende Nederlanders die je waarschuwen dat je plant nu toch echt water nodig heeft. Zoiets kan je zelf makkelijk maken’, ’ Ik heb de afgelopen jaren veel gewerkt met de Arduino: een klein, goedkoop computertje waar je makkelijk elektrische onderdelen op aansluit. Rond de Arduino is een heel ecosysteem ontstaan van bedrijven die varianten en uitbreidingen op de minicomputer maken.
  • Met een Arduino, een sensor en een MP3 Shield uit mijn onderdelenvoorraad en ga ik aan de slag.
  • Stap 1: sluit de bodemvochtsensor aan op de Arduino en stuur over usb een meting naar mijn computer. Werkt in vijf minuten.
  • Stap 2: laat de Arduino een signaal naar het MP3 Shield sturen om een mp3 af te spelen. Werkt in één minuut.
  • Stap 3: integreer stappen 1 en 2. Ik laat de Arduino elke minuut een mp3 afspelen wanneer de bodemvocht meting te laag is en een andere mp3 wanneer deze te hoog is. Totale tijd: minder dan tien minuten. Bekijk een video met een demonstratie van de pratende vochtigheidsmeter op rolfhut.nl/praatplant.

Zo maak je onzichtbare inkt 3.1/4.3/5.1_ZZD_03-18-p26

  • Heb je een geheime boodschap voor je beste vriend? Schrijf ‘m op papier met citroensap! Het bericht is dan onzichtbaar. Maar leg je het papier in de oven, dan wordt je bericht onthuld.

Zo maak je: Kleverige slijm 1.4/3.1/4.3/5.1_ZZD7_02-18-p22

  • Het slijmerige goedje dat je gaat maken, lijkt net buitenaardse smurrie! Als je het vloeibare spul kneedt wordt het plotseling hard. Maar als je niks doet, glibbert het slijm tussen je vingers. Kijk dus uit dat je geen zooitje maakt van de huiskamer…

Fotosynthesepracticum met spinazieschijfjes 4.3/5.1_NOX_02_03-18-p82

  • Tijdens het practicum wordt de toename van het zuurstofgehalte in bladeren van spinazie gemeten.

Proefjes met huis-tuin-en-keuken-middelen 4.3/5.1_NOX_02_02-18-p

  • Dit keer Showdefysia 2, met veel demonstratieproeven.
  • Meer informatie: aantal demonstratie proeven bestellen bij: ledenservice@nvon.nl

Breinstein, proefjeslab; Maak een vergroot glas 4.2/4.3/5.1_ZZD_01-18-p25

  • Met water en plastic folie kan je een vergrootglas maken.

Practicum 2017

Een kompas 3.1/4.3/5.1_ZZD_11-17-p29

  • Dit slimme snufje werd al in de 10de eeuw uitgevonden; nu kan je het zelf maken.

 Young Scientist; snel een fles leeggieten 3.1/4.3/5.1_NST_11-17-p90

  • Hoe giet je het snelst een fles leeg? Vergelijk drie manieren in deze proef.

Maak zelf een kompas 3.1/4.3/5.1_KHW_11-17-p74

  • Vind het noorden met een magneet, een naald en een kurk.

Uit Wilfrieds werkplaats 4.3/5.1_NOX_09_11-17-p475

  • Voorbeelden van:
    • Elektrische schakelingen
    • Systeem voor schakelingen
    • Stekkers en busjes
    • Transistor
    • Practicum

11 Experimentjes met (magnetische) kogels 4.2/5.1_TKG_26/3_10-17-p16

  • Stoot je drie kogels tegen elkaar, dan schiet de laatste met een fikse snelheid weg. Waar komt die snelheid vandaan?
    • Meer informatie: nvon.tk/magneetproefjes

25 Mini demonstraties 4.3/5.1_TKG_26/3_10-17-p17

  • Een van de belangrijkste doelen van natuurkunde-onderwijs is dat leerlingen natuurkundige verschijnselen in hun omgeving herkennen en leren koppelen aan natuurkundige begrippen. Dat kan soms al met minder dan 2 minuten lestijd.

Druppels water; tellen, rekenen en je verbazen 4.3/5.1_TKG_26/3_10-17-p21

  • Proefjes met druppelwater:
    • Hoeveel druppels kun je leggen op een glas water?
    • Hoeveel druppels water passen in een liter?
    • Meer informatie: nvon.tk/

Mini ledjes 2.4/5.1_TKG_26/3_10-17-p

  • In een schakeling op papier.
    • Meer informatie: nvon.tk/minileds

Miniraketjes 5.1_TKG_26/3_10-17-p35

  • Met een stukje aluminiumfolie en een lucifers kun je een raket lanceren.
    • Meer informatie: nvon.tk/

Young Scientist 3.1/5.1_NST_10-17-p909

  • Wist je dat je met zout kristallen kan maken?

De ideale stroboscoop 3.1/4.2/5.1_NOX_08_10-17-p

  • Met een floppy, een kurkboor, lijm en een speelgoedmotortje een stroboscoop maken.

Een werkend zonnewijzer 4.3/5.1_KHW_10-17-p74

  • Zo kun je zelf de tijd bijhouden aan de hand van de stand van de zon.

Pel een ei zonder het te koken 1.4/2.8/3.1/4.3/5.1_QSJ_00-17-p41

  • Wat heb je nodig:
    • Een rauw ei
    • Azijn
    • Een glas

Vliegt een ballon ook uit de bocht? 1.4/2.8/3.1/4.3/5.1_QSJ_00-17-p41

  • Wat heb je nodig?
    • Een auto
    • Een chauffeur ( je moeder of vader)
    • Een heliumballon (niet te groot)
    • Een touwtje

Young Scientist, Eieren testen 4.3/5.1_NST_08-17-p90

  • Hoe weet je zonder de schil te breken of een ei gekookt of ongekookt is? Met deze proef haal je ze zo uit elkaar.

Fontein van cola 5.1_NST_06-17-p90

  • Cola is een leuke vloeistof om experimenten mee te doen. In deze proef maak je er een fontein van. Tip: neem cola light. Dat plakt minder, mocht er iets misgaan.

Proef om te zoenen. 2.5/4.3/5.1_NOX_06-17-p333

  • Hoe laat je een klok andersom lopen?

Hoe maak je een zwevende bol? 4.2/4.3/5.1_KHW_06-17-p58

  • Ontdek de afstotende kracht van statische elektriciteit met een simpel experiment.

Klokkijken met de zon “Young Scientist” 2.6/4.3/5.1_NST_05-17-p90

  • Wist je dat je zonder klok kunt weten hoe laat het is? Maak een zonnewijzer en je bent als de zon schijnt bij de tijd.

Hoe maak je een druipsteen? 1.4/3.1/4.3/5.1_KHW_05-17-p54

  • Met wat huis-tuin-en-keukenspulletjes kun je prachtige structuren maken.

Hoe maak je een druipsteen? 1.4/3.1/4.3/5.1_KHW_05-17-p54

  • Met wat huis-tuin-en-keukenspulletjes kun je prachtige structuren maken.

Groeien in het donker “Young Scientist” 3/5.1_NST_04-17-p

  • Planten lijken in de natuur vanzelf te groeien. Ontdek met dit experiment wat er gebeurt als een plantje geen zonlicht krijgt.

Proef om te zoenen 5.1_NOX_10_04-17-p190

  • De open opgeblazen ballon.

Experimentjes met simpele middelen 4.3/5.1_NOX_10_04-17-p192

  • Frank de Mol, toa scheikunde op het Baudarius College, heeft een serie eenvoudige doch leerzame proefjes ontwikkeld:
    • Welke stof geleidt de elektrische stroom?
    • Het schakelkastje
    • Experimenten bovenbouw
    • Platina elektroden

Maak een kompas 4.3/5.1_KHW_04-17-p74

  • Nooit meer verdwalen. Met deze simpele voorwerpen maak je zelf een kompas zodat je altijd de weg kunt vinden.

Maak een stuiterbal 4/4.3/5.1_KHW_02-17-p74

  • Ga aan de slag en ervaar de kracht van polymeren.

Practicum 2016

Trucs met munten 1.4/2.8/3.1/4.3/5.1_TKG_25/4_12-16-p33

(W) Snoepautomaat 1.4/2.8/3.1/4.3/5.1_TKG_25/4_12-16-p32

Plakkerig proefje 4.3/5.1_ZZD_13-16-p36

Onzichtbare krachten 4.3/5.1_ZZD_13-16-p36

Sterk papier 2.2/4.2/5.1_NST_12-16-p90

Hovercraftrace 2.9/3.1/4.3/5.1_ZZD_11-16-p29

  • Maak een paar hovercrafts met je vrienden en organiseer een hovercraftrace. Wie is de aller beste?

Regenboogpapier 4.2/4.3/5.1_ZZD_11-16-p29

  • Met een velletje zwart papier en een beetje nagellak kun je supermakkelijk je eigen regenboogpapier maken!

Zo werkt osmose 1.4/2.8/3.1/4.3/5.1_KHW_11-16-p34

  • Kijk wat er gebeurt als je een aardappel een nachtje in een zoutwaterbad legt.

Bouw je eigen robot 3.1/4.3/5.1_KHW_08-16-p58

Isoleer je eigen DNA 4.3/5.1_KHW_02-16-p60

Vingerpatronen als biometrische kenmerken 4.3/5.1_NOX_10_02-16-p62

Proefjes lab; Geheimschrift en melkklei 1.4/5.1_ZZD_10-16-p46

Maak een smartphoneprojector 2.6/3.1/4.3_KHW_10-16-p50